arrowcastello-fullIcons_1ecology-leaf-searchecology-leaf-searchAsset 2fallbygdenshero-iconkvibilleLink Iconlogo-with-cheese-blacklogo-with-cheese-whiteplay-buttonquoteecology-leaf-searchTriangle
Ost och graviditet – vilka ostar kan du äta som gravid?

Ost och graviditet – vilka ostar kan du äta som gravid?

Ost är en jättebra källa till kalcium för gravida kvinnor, och det finns många ostar som är helt säkra att äta när du är gravid. Men det finns också ostar du bör undvika, då risken för bakterier i vissa ostar är större. Här har vi sammanställt en liten guide för dig som vill veta mer om ost och graviditet.

Mjuka vitmögelostar som brie, camembert eller chèvre är exempel på ostar du bör undvika när du väntar barn. Samma sak gäller mjuka blåmögelostar, som gorgonzola, roquefort och danablu.

I hårda blåmögelostar, som stilton och Shropshire Blue, är risken för skadliga bakterier mindre än i mjuka mögelostar. Enligt riktlinjer i många länder är ostar som stilton helt säkra att äta. Men även här går det inte att helt utesluta risken för listeria.

Upphettade ostar är säkra

För att vara på säkra sidan brukar man säga att alla mögelostar bör tillagas (upphettas över 70 grader) innan du äter dem när du är gravid.

Pastöriserad, opastöriserad och gravid

Även om ostarna är gjorda på pastöriserad mjölk ska du vara försiktig. Den fuktiga och mjuka konsistensen är nämligen en perfekt miljö för bakterier att föröka sig.

En trevlig ostbricka kanske känns som ett minne blott när du är gravid. Men det finns ljus i mörkret. Här är en lista över ostar du kan äta och de du bör undvika:

Ostar du kan äta när gravid:

  • Hårdost gjord på pastöriserad mjölk – Grevé®, Herrgård®, Präst®, cheddar, gruyère.

  • Färskostar gjorda på pastöriserad mjölk, som mozzarella, burrata, mascarpone, creme cheese, ricotta. (Kolla att de verkligen är färska)
  • Parmesanost, pecorino och grana padano – från pastöriserad mjölk

  • Smältost och annan bredbar ost i tub eller plastask

  • Fetaost – från pastöriserad mjölk

  • All ost som hettas upp tills det bubblar, till exempel i såser och gratänger

Ostarna du bör undvika när gravid:

  • Mögelost och ädelost – brie, camembert, gorgonzola, chèvre, gjord på pastöriserad och opastöriserad mjölk

  • Kittost som vacherol, taleggio, munster gjord på pastöriserad och opastöriserad mjölk

  • Färskost som  och annan mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk

  • Fetaost gjord på opastöriserad mjölk

 

Kopiera länk

Varukorg

Totalt
Gå till utcheckning Gå till produkter Fortsätt handla